Paskalya bayramının tarihi
Paskalyanın tarihi nedir?paskalya hangi tarihe dayanır?İsa MS 29–33 yılları arasında çarmıha gerildi.[5] Paskalya bayramına dair en eski kayıtlar 2. yüzyıla aittir, bununla birlikte İsa'nın dirilişinin anılması muhtemelen daha eski tarihlere dayanır.[2]
İsa'nın dirildiği günü belirleme hususu, 8. yüzyıla kadar Doğu ve Batı kiliseleri arasında başlıca tartışma konularından biri oldu. Anadolu'daki Hristiyanlar İsa'nın çarmıha gerildiği günü, Yahudilerin Pesah (Hamursuz Bayramı) olarak kutladığı, baharın ilk dolunayından sonraki 14. gün (Yahudi Takvimi'ne göre 14 Nisan) olarak belirlediler. Diriliş gününü de –haftanın hangi gününe geldiğine bakılmaksızın– bundan iki gün sonrası, yani 16 Nisan olarak belirlediler.[2] Ancak Yahudi Takvimi'nde de adı Nisan olan bu ay, günümüzde kullandığımız Gregoryen Takvimi'ndeki Nisan ayı ile örtüşmemektedir. Modern Mart ve Nisan aylarının bir kısmını[6] kapsamaktadır. Batı Kiliseleri'nde ise İsa'nın bir Pazar günü dirildiğine inanıldığı için, Yahudi 14 Nisan'ından sonraki ilk Pazar günü "Diriliş Günü" kabul edildi. Zamanla diğer kiliseler de bu geleneğe uydu ve kutlamalar Pazar günü yapılmaya başlandı. Günümüzde Quartodesiman (14ncü güncü) denen ve Diriliş gününü haftanın hangi gününe geldiğine bakmaksızın kutlayan kiliselerin sayısı oldukça azdır.[2]
325 yılındaki İznik Konsili'nde, Paskalya'nın bahar ekinoksundan (21 Mart) sonraki ilk dolunayın ardından gelen Pazar günü kutlanması kararı alındı. Bu nedenle Paskalya, Gregoryen Takvimi'ne göre 22 Mart ile 25 Nisan arasındaki Pazar günlerinden birine denk gelir. Doğu Ortodoks Kiliseleri, Jülyen Takvimi'ni temel aldıkları için kutlamalar genellikle Protestan ve Katolik kiliselerinden sonra gerçekleşir. Ayrıca yine Ortodoks kiliselerinde Paskalya'nın Yahudi Pesah Bayramı ile aynı güne denk 'gelmemesine' dikkat edilir.[2]
20. yüzyılda Paskalya bayramı için sabit bir tarih belirleme çalışmaları yapıldı. Özellikle Nisan ayının ikinci pazarı üzerinde durulduysa da uygulamaya geçilemedi
İsa'nın dirildiği günü belirleme hususu, 8. yüzyıla kadar Doğu ve Batı kiliseleri arasında başlıca tartışma konularından biri oldu. Anadolu'daki Hristiyanlar İsa'nın çarmıha gerildiği günü, Yahudilerin Pesah (Hamursuz Bayramı) olarak kutladığı, baharın ilk dolunayından sonraki 14. gün (Yahudi Takvimi'ne göre 14 Nisan) olarak belirlediler. Diriliş gününü de –haftanın hangi gününe geldiğine bakılmaksızın– bundan iki gün sonrası, yani 16 Nisan olarak belirlediler.[2] Ancak Yahudi Takvimi'nde de adı Nisan olan bu ay, günümüzde kullandığımız Gregoryen Takvimi'ndeki Nisan ayı ile örtüşmemektedir. Modern Mart ve Nisan aylarının bir kısmını[6] kapsamaktadır. Batı Kiliseleri'nde ise İsa'nın bir Pazar günü dirildiğine inanıldığı için, Yahudi 14 Nisan'ından sonraki ilk Pazar günü "Diriliş Günü" kabul edildi. Zamanla diğer kiliseler de bu geleneğe uydu ve kutlamalar Pazar günü yapılmaya başlandı. Günümüzde Quartodesiman (14ncü güncü) denen ve Diriliş gününü haftanın hangi gününe geldiğine bakmaksızın kutlayan kiliselerin sayısı oldukça azdır.[2]
325 yılındaki İznik Konsili'nde, Paskalya'nın bahar ekinoksundan (21 Mart) sonraki ilk dolunayın ardından gelen Pazar günü kutlanması kararı alındı. Bu nedenle Paskalya, Gregoryen Takvimi'ne göre 22 Mart ile 25 Nisan arasındaki Pazar günlerinden birine denk gelir. Doğu Ortodoks Kiliseleri, Jülyen Takvimi'ni temel aldıkları için kutlamalar genellikle Protestan ve Katolik kiliselerinden sonra gerçekleşir. Ayrıca yine Ortodoks kiliselerinde Paskalya'nın Yahudi Pesah Bayramı ile aynı güne denk 'gelmemesine' dikkat edilir.[2]
20. yüzyılda Paskalya bayramı için sabit bir tarih belirleme çalışmaları yapıldı. Özellikle Nisan ayının ikinci pazarı üzerinde durulduysa da uygulamaya geçilemedi
Konular
- Noel kutlamalarının tarihçesi
- Yılbaşında televizyon izlemek günah mıdır?
- Rızık -çalışma ve başarı hakkında Ayet ve Hadisler
- Peygamberimizin (s.a.v.) doğumu ve çocukluğu
- KÜFÜR VE KÜFRÜN ÇEŞİTLERİ
- Küfür ifade eden ve insanı dinden çıkaran sözler ve işler
- Gusül abdesti alırken yellenmek guslü bozar mı?
- Hz.Muhammedin (s.a.v.) 'in güzel ahlak ile ilgili HADİSİ ŞERİFLERİ
- Peygamber (s.a.v.)Efendimizin Gençliği,Evliliği,Ticari hayatı ve Kabeye hakem olması
- Hz.Muhammedin (s.a.v.) Peygamber olması
- Hz.Muhammed (s.a.v.) Efendimizin savaşları ve nedenleri
- Peygamber kavramı ve Peygamberlere iman
- Peygamberlere olan ihtiyaç ve Peygamber gönderilmesindeki hikmetler
- Peygamberlik ve Vahiy kavramı
- Peygamberliğin isbatı:Hz.Muhammed (s.a.v.) 'in Peygamberliğinin isbatı
- Kur'an-ı Kerimde Hz. Muhammedin özellikleri
- Hz. Peygamberin İbadet Hayatı
- Peygamberimizin (s.a.v.) Cahiliyye devri kötülüklerinden uzak kalışı
- Peygamber Efendimize Peygamberlik Verilmeden Önce Dünyanın ve İnsanlığın Durumu
- İlk Müslümanlar ve Maruz Kaldıkları İşkenceler, Açık Davet
- Hoşgörü ile ilgili Hadisi Şerifler
- Peygamber (s.a.v.)Efendimizin Medineye Hicreti
- Peygamberimizin Hükümdarları İslâm’a Daveti
- Hicretle ilgili Ayeti Kerimeler
- Peygamberimizin (s.a.v. Eğitim ve Öğretime verdiği önem
- Peygamber (s.a.v.)Efendimizin akla ve bilime verdiği önem
- Peygamberimizin (s.a.v.) çocuklarla olan anıları
- Kadınlar hakkında Hadisi Şerifler
- İslamın İlme Verdiği Önem ve İlim ile İlgili Ayet ve Hadisler
- Düşünme ve Aklını Kullanma İle İlgili Ayeti Kerimeler