Dinimizde Saç Boyamanın Hükmü Nedir?
saçı boyamak veya boyatmak caizmidir?Dinimize göre saç boyamanın hükmü.Saç hangi renge boyanabilir?Saç boyama hususunda Peygamberimiz (s.a.v.)'in ashabına bir tavsiyesi var mıdır?Dinimizde saç boyamanın veya kına yakmak suretiyle saç rengini değiştirmenin sakıncası yoktur.Ancak saçı siyaha boyamak aldatmaca olduğu için mekruh görülmüştür.Ayrıca kullanılan boya malzemelerinin deride tabaka oluşturup gusle mani olacak kimyasal içermediğinden emin olmak lazımdır.saç rengini değiştirmek için doğal olan kına ve Keten tohumu tavsiye edilmiştir. .
Yahudi ve Hristiyan adetlerine muhalifliği emreden Peygamberimiz (s.a.v.), onların kulluğa aykırı olarak nitelendirdikleri saçları boyamaya teşvik etmiştir. Zira,Buhari Müslim gibi bir çok Hadis kitabında Ebu Hureyre r.a.'dan rivayet edilen Hadis-i şerifte : "Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz. Siz onların aksini yapınız: yani saçlarınızı boyayınız." buyurarak bunu ifade etmiştir.
Ancak sayın siyaha boyanmasında durum farklıdır. Zira bu bir aldatmaca olup, yaşlı bir insanı daha genç gösterebilmektedir. Bu yüzden ekseri rivayetlerde siyah mekruh görülmüştür. Nitekim Mekke'nin fethi günü Hz. Ebû Bekr'in (r.a.) yaşlı babası Ebû Kuhâfe'nin saçlarının ağaç çiçekleri gibi beyazlaştığını gören Rasûlüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
"Bu beyaz saçı değiştiriniz ve siyahtan sakınınız." (bk. Ebû Dâvud, Tereccül, 18;)
İstisna olarak erkeğin harpte heybetli görünmek için saçını ve sakalını siyaha boyamasını mendup olarak,ve Hanımı boyamasını istediğinden onu memnun etmek için olursa mubahtır diye Hediyetülalâiye'de geçmektedir. Ebu Yusuf (r.h.) ın “Ben hanımın benim için süslenmesini nasıl arzu ediyorsam o da benim kendisi için süslenmemi arzu eder.” sözü de burada zikredilebilir.
Peygamberimizin (s.a.v.) tavsiye ettiği renk ise kırmızımtrak renk olan kına rengidir. Nitekim bir gün karşılaştığı ensar topluluğuna, "Ey Ensar topluluğu (saçlarınızı) kızıla boyayın, sarıya boyayın." (Ahmed ibni hanbel) tavsiyesinde bulunmuştur.
Yine Peygamber efendimiz (s.a.v ) boya cinsi olarak; "Saçın beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir."(Ebu Davud) buyurmuştur.
Netice olarak; ağaran saçın durumu önemlidir. Şöyle ki; bir kimsenin ağaran saçı güzel bir hal arzediyor, boyanma halinden daha nazif ve nezih görünüyorsa, boyamamak evladır, aksine akları çirkin bir manzara arzediyorsa boyanması evlâdır.
Yahudi ve Hristiyan adetlerine muhalifliği emreden Peygamberimiz (s.a.v.), onların kulluğa aykırı olarak nitelendirdikleri saçları boyamaya teşvik etmiştir. Zira,Buhari Müslim gibi bir çok Hadis kitabında Ebu Hureyre r.a.'dan rivayet edilen Hadis-i şerifte : "Yahudi ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz. Siz onların aksini yapınız: yani saçlarınızı boyayınız." buyurarak bunu ifade etmiştir.
Ancak sayın siyaha boyanmasında durum farklıdır. Zira bu bir aldatmaca olup, yaşlı bir insanı daha genç gösterebilmektedir. Bu yüzden ekseri rivayetlerde siyah mekruh görülmüştür. Nitekim Mekke'nin fethi günü Hz. Ebû Bekr'in (r.a.) yaşlı babası Ebû Kuhâfe'nin saçlarının ağaç çiçekleri gibi beyazlaştığını gören Rasûlüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
"Bu beyaz saçı değiştiriniz ve siyahtan sakınınız." (bk. Ebû Dâvud, Tereccül, 18;)
İstisna olarak erkeğin harpte heybetli görünmek için saçını ve sakalını siyaha boyamasını mendup olarak,ve Hanımı boyamasını istediğinden onu memnun etmek için olursa mubahtır diye Hediyetülalâiye'de geçmektedir. Ebu Yusuf (r.h.) ın “Ben hanımın benim için süslenmesini nasıl arzu ediyorsam o da benim kendisi için süslenmemi arzu eder.” sözü de burada zikredilebilir.
Peygamberimizin (s.a.v.) tavsiye ettiği renk ise kırmızımtrak renk olan kına rengidir. Nitekim bir gün karşılaştığı ensar topluluğuna, "Ey Ensar topluluğu (saçlarınızı) kızıla boyayın, sarıya boyayın." (Ahmed ibni hanbel) tavsiyesinde bulunmuştur.
Yine Peygamber efendimiz (s.a.v ) boya cinsi olarak; "Saçın beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve keten bitkisidir."(Ebu Davud) buyurmuştur.
Netice olarak; ağaran saçın durumu önemlidir. Şöyle ki; bir kimsenin ağaran saçı güzel bir hal arzediyor, boyanma halinden daha nazif ve nezih görünüyorsa, boyamamak evladır, aksine akları çirkin bir manzara arzediyorsa boyanması evlâdır.
Konular
- Çok Evlilik(Teaddüdü Zevcat,Çok eşlilik )ve Nedenleri
- Oruca Yatarken Niyet Edilir mi?
- Eslem isminin dinimizde anlamı nedir
- Beria isminin anlamı, çocuklara beria adı verilir mi
- Sehiv Secdesinin Yapılışı?
- Nişan ve Nişan Yüzüğü takmanın hükmü
- Yatsı Namazından Sonra Hangi Sure okunur?
- Tavuk döner yemenin hükmü
- Kolonya ile Namaz kılınır mı?
- Erkeğin karısı için Süslenmesinin Önemi
- Erkek Nafile ibadet için Karısından izin almalı mı?
- Kadın Kocasından izinsiz Nafile oruç ve ibadet yapabilir mi?
- Kur'anda Namaz ile ilgili Ayetler
- Abdestin Adabı (edepleri) Nelerdir?
- Abdest Alırken Uyulması gereken Sünnetler
- Abdest de Boynun Altı ( gırtlak) Meshedilir mi?
- Abdestsiz Caiz olan ve Olmayan Şeyler
- Guslün Sünnetleri
- Hastaya Kesilen Kurban adak mı olur?
- Güzel ahlak ile ilgili ayetler lazım
- Gusülsüz Kurana el basilarak yemin etmek
- Cinsi münasebet (Cinsel ilişki) esnasında örtünme şartmıdır?
- Kızgınlıkla boşol demekle nikah düşer mi?
- Zina nedeniyle boşanma sırasında kadına mehri verilir mi?
- Talak'ı Rıc'i nedir?
- Rıc'i talakın (dönüşü olan) Hükümleri Nedir?
- Talak'ı Bayinde Hüküm
- Faiz İşleten kurumlarda çalışmak caiz midir?
- Guslün tam olması için gerekenler
- Mendüp olan Gusül