Mirasda babanın tasarruf hakkı
babanın sag iken malının yani mirasının üçte birini herhangi bir kimseye kuruma ve ya her hangi bir evladına verebilcegini veya vasiyeti üzerine o na bırakabilecegine dair bir hadis serif seklinde bilgimiz var.dogrumu dogru ise kaynagı nedirKişi hayatta iken malının tasarrufu kedisine aittir.Dilediği gibi harcayabilir,dilediği kişiye temlik edebilir,istediği evladına verebilir.Ancak evlatlar arsında adaleti gözetmesi de icap eder.
Mal sahibi öldükten sonrası için de vasiyette bulunması da meşrudur.Kişinin malları üzerindeki mülkiyeti tamamen zail olmaz.Nitekim kişinin cenazesinin yerden kaldırılması ve borçlarının ödenmesi onun malından yapılmaktadır.Eğer malı ölümünden sonra yine onun malı olmasaydı bu masrafların onun malından yapılması caiz olmazdı.Kaldıki, Kur'an ve Hadis'te vasiyetin caiz olduğu açıkça bildirilmektedir.Kur'an_ı Kerimde:
"Yaptığı vasiyetten veya borcundan arta kalanın"(Nisa suresi ayet 11) diye zikredilmektedir.Hadis-i Şerif'te de
"Cenab-ı Allah ömürlerinizin sonunda mallarınızın üçte birini size bağışlamıştır,kionunla amellerinizi artırasınız.Onu istediğiniz yere koyabilirsiniz".buyrulmuştur.Vasiyetin cevazı hakkında ayrıca icma da vardır.
Sonra bu zikrettiğimiz Hadis-i şerife binaen,eğer kişi yabancı,yani varisi olmayan bir kimseye malının üçte birini veya ondanda daha az bir miktarı vasiyet ederse,varisleri razı olmasalar bile vasiyeti geçerlidir.
Eğer kişi malının üçte birinden fazlasını vasiyet ederse vasiyet geçerli olmaz.Zira Peygamber Efendimiz (s.a.v.) Sa'd İbn-i Ebi Vakkas(radıyallahü anh')ın hadisinde geçtiğine göre;Sa'd'ı malının hepsini ve yarısını vasiyet etmekten men' ettikten sonra ona: "Üçte bir yeterlidir.Hatta üçte bir de çoktur."buyurmuştur.
Zira kişi öldükten sonra mala ihtiyacı kalmadığı için malı varislerine geçerek onların hakkı olur.Ancak şeriat ihtiyaca binaen kişinin,varisi olmayan kimselere malının üçte birine kadar vasiyet etmesine göz yummuş,fakat varislere aralarında ayırım yapılmış olur diye cevaz vermemiştir.Yani mal sahibi varislerinden (çocuklarından)birine vasiyet edemez.
Mal sahibi öldükten sonrası için de vasiyette bulunması da meşrudur.Kişinin malları üzerindeki mülkiyeti tamamen zail olmaz.Nitekim kişinin cenazesinin yerden kaldırılması ve borçlarının ödenmesi onun malından yapılmaktadır.Eğer malı ölümünden sonra yine onun malı olmasaydı bu masrafların onun malından yapılması caiz olmazdı.Kaldıki, Kur'an ve Hadis'te vasiyetin caiz olduğu açıkça bildirilmektedir.Kur'an_ı Kerimde:
"Yaptığı vasiyetten veya borcundan arta kalanın"(Nisa suresi ayet 11) diye zikredilmektedir.Hadis-i Şerif'te de
"Cenab-ı Allah ömürlerinizin sonunda mallarınızın üçte birini size bağışlamıştır,kionunla amellerinizi artırasınız.Onu istediğiniz yere koyabilirsiniz".buyrulmuştur.Vasiyetin cevazı hakkında ayrıca icma da vardır.
Sonra bu zikrettiğimiz Hadis-i şerife binaen,eğer kişi yabancı,yani varisi olmayan bir kimseye malının üçte birini veya ondanda daha az bir miktarı vasiyet ederse,varisleri razı olmasalar bile vasiyeti geçerlidir.
Eğer kişi malının üçte birinden fazlasını vasiyet ederse vasiyet geçerli olmaz.Zira Peygamber Efendimiz (s.a.v.) Sa'd İbn-i Ebi Vakkas(radıyallahü anh')ın hadisinde geçtiğine göre;Sa'd'ı malının hepsini ve yarısını vasiyet etmekten men' ettikten sonra ona: "Üçte bir yeterlidir.Hatta üçte bir de çoktur."buyurmuştur.
Zira kişi öldükten sonra mala ihtiyacı kalmadığı için malı varislerine geçerek onların hakkı olur.Ancak şeriat ihtiyaca binaen kişinin,varisi olmayan kimselere malının üçte birine kadar vasiyet etmesine göz yummuş,fakat varislere aralarında ayırım yapılmış olur diye cevaz vermemiştir.Yani mal sahibi varislerinden (çocuklarından)birine vasiyet edemez.
Konular
- Sehiv secde'si nasıl yapılır?
- Abdest'in farz olduğuna delil varmı dır?
- Hata yaptım değiştirmek için ne yapmalıyım?
- Bir kimsenin kurban kesim işlemini yapabilmesi için ne tür şartları taşıması gerekir?
- Mirasda babanın tasarruf hakkı
- Oruç bozulur mu?
- Teravih'e geç kalan kimse...
- Beş vakit sünnet namazlarının ilk oturuşunda "Salli,Barik okunur mu?
- Kaza namazı borcu olan kimse kandil namazı kılabilir mi?
- Rüyamı cok acil öğrenmem gerek
- Bireysel emeklilik caiz mi dir?
- Küçük tuvaletini ayakta yapmak günahmıdır?
- Erkeklere mahsus olan "İstibra" nedir?Nasıl yapılır?
- Taharet (istinca) ne demektir?Taharetin dindeki hükmü nedir
- "Taharet " nasıl yapılır?
- Yellenmek taharet gerektirir mi?
- Sehiv secdesi hangi durumda yapılır?
- Nişanlı iken yapılan dini nikah...
- Bozulan oruç..
- Karı koca birbirinin avret yerlerine bakabilir mi?
- şeytan çıkarmak.
- Kolonya namaz abdestini bozar mı?
- Flört yapmak ve cinsel içerikli sohbet etmek günah mı
- Peygamber Efendimizi rüyada görmek ve güzel rüya görmek için..
- Baldızının eline dokunursa...
- Oruçlu iken zina ...
- Recebin 10 u ile 20 si arasında kılınacak namaz..
- Bir kimse farz namaza yanlız başlamışken yanında bir cemaat namaza başlasa..
- Ka'bul ahbar kimdir?ne zaman müslüman olmuştur?
- Eşi ile şakalaşma esnasında yarım duhul olsa güsul abdesti gerekir mi?