Bal öşürü farz mıdır?Bal'da öşür ne kadardır?
bal öşürü verilmesi farzmıdır farssa nasıl hesaplanır ve üretenin borcunu ödemiyor vernesi mecburimidirElde edilen Balın Hanefi mezhebine göre onda bir zekatı farzdır.
Alimler balın zekâtı hakkında iki ayrı görüş ileri sürmüşlerdir: (1)
Hanefîler ile Hanbelîlere göre: Baldan öşür vermek gerekir. Ancak Ebu Hanife şöyle diyor. Eğer bal öşür toprağından elde edilmişse, bundan öşür vermek gerekir. Elde edilen bal ister az, ister çok olsun fark etmez. Haraç topraklarındaki arılardan elde edilen baldan öşür vermek gerekmez.
Hanbelîlere göre: Balın nisabı on faraktır. Bir farak onlara göre on altı rıtıldır. Dolayısıyla balın nisabı Bağdat rıtılı ile yüz altmış rıtıldır. Mısır ölçüleri ile yüz kırk dört rıtıldır.
Hanefîlere göre bir rıtıl yüz otuz dirhemdir. Bir dirhem 2,975 gramdır. Baldan zekât vermenin farz olduğu hususunda dayandıkları delil bazı hadislerdir. Bu hadislerden bazıları aşağıdadır:
1. Ebu Seyyare el-Mutai’nin rivayet ettiği hadis: "Ebu Seyyare şöyle demiştir: "Dedim ki: Ya Resulallah! Benim arılarım vardır." Bunun üzerine Hz. Peygamber (a.s): 'Onun öşürünü öde.' buyurdu." (2)
2. Amr b. Şuayb'ın babası yolu ile dedesinden rivayet ettiğine göre: "Hz. Peygamber (a.s) baldan öşür almıştır."(3) Hz. Ömer'in de baldan her on kırbada bir kırba zekât aldığı rivayet edilmiştir.
3. Ukaylî "ez-Duafa" da Abdurrazzak yolu ile Ebu Hureyre'den şu hadisi rivayet etmiştir: "Baldan öşür vermek gerekir." (4)
Maliki ve Şafiîlere göre: İki sebeple baldan zekât vermek gerekmez:
1. Tirmizî'nin şu sözü: "Hz. Peygamber (asv)'den bu konuda mühim bir şey nakledilmemiştir."
İbni Münzir de şöyle demiştir: "Baldan zekât vermek gerektiği hususunda ne bir haber ne de bir icma sabittir."
2. Bal sıvı bir madde olup hayvandan çıkmaktadır, süte benzer. Sütten icmâ ile zekât vermek gerekmediğine göre baldan da zekat vermek gerekmez.
Ebu Ubeyd balın sahibinin zekâtını ödemekle emredilmesini ve buna teşvik edilmesini tercih ederek, zekâtının verilmemesini çirkin görmüştür. Bal sahiplerinin ballarını gizlemelerinin günahından emin olunmaz. Ancak zekâtı onlara farz değildir.
Hulasa:
Hanefilere göre baldan onda bir zekât vermek gerekir. Ebu Hanifeye göre balın nisabı yoktur. Azından da çoğundan da zekât verilir.
Öşrü verilecek mahsül elde edildikten sonra üzerinden bir yıl geçme gibi bir şart aranmamaktadır. Bir yıl içinde kaç kere mahsül alınıyorsa, her seferinde derlenip toplandığı vakitten itibaren zekâtının verilmesi gerekir.
Mahsül için yapılan tohum, gübre ve işçi ücreti gibi masraflar dikkate alınmaz; öşür, masraflar çıkarılmadan önce tespit edilip ayrılır.
Alimler balın zekâtı hakkında iki ayrı görüş ileri sürmüşlerdir: (1)
Hanefîler ile Hanbelîlere göre: Baldan öşür vermek gerekir. Ancak Ebu Hanife şöyle diyor. Eğer bal öşür toprağından elde edilmişse, bundan öşür vermek gerekir. Elde edilen bal ister az, ister çok olsun fark etmez. Haraç topraklarındaki arılardan elde edilen baldan öşür vermek gerekmez.
Hanbelîlere göre: Balın nisabı on faraktır. Bir farak onlara göre on altı rıtıldır. Dolayısıyla balın nisabı Bağdat rıtılı ile yüz altmış rıtıldır. Mısır ölçüleri ile yüz kırk dört rıtıldır.
Hanefîlere göre bir rıtıl yüz otuz dirhemdir. Bir dirhem 2,975 gramdır. Baldan zekât vermenin farz olduğu hususunda dayandıkları delil bazı hadislerdir. Bu hadislerden bazıları aşağıdadır:
1. Ebu Seyyare el-Mutai’nin rivayet ettiği hadis: "Ebu Seyyare şöyle demiştir: "Dedim ki: Ya Resulallah! Benim arılarım vardır." Bunun üzerine Hz. Peygamber (a.s): 'Onun öşürünü öde.' buyurdu." (2)
2. Amr b. Şuayb'ın babası yolu ile dedesinden rivayet ettiğine göre: "Hz. Peygamber (a.s) baldan öşür almıştır."(3) Hz. Ömer'in de baldan her on kırbada bir kırba zekât aldığı rivayet edilmiştir.
3. Ukaylî "ez-Duafa" da Abdurrazzak yolu ile Ebu Hureyre'den şu hadisi rivayet etmiştir: "Baldan öşür vermek gerekir." (4)
Maliki ve Şafiîlere göre: İki sebeple baldan zekât vermek gerekmez:
1. Tirmizî'nin şu sözü: "Hz. Peygamber (asv)'den bu konuda mühim bir şey nakledilmemiştir."
İbni Münzir de şöyle demiştir: "Baldan zekât vermek gerektiği hususunda ne bir haber ne de bir icma sabittir."
2. Bal sıvı bir madde olup hayvandan çıkmaktadır, süte benzer. Sütten icmâ ile zekât vermek gerekmediğine göre baldan da zekat vermek gerekmez.
Ebu Ubeyd balın sahibinin zekâtını ödemekle emredilmesini ve buna teşvik edilmesini tercih ederek, zekâtının verilmemesini çirkin görmüştür. Bal sahiplerinin ballarını gizlemelerinin günahından emin olunmaz. Ancak zekâtı onlara farz değildir.
Hulasa:
Hanefilere göre baldan onda bir zekât vermek gerekir. Ebu Hanifeye göre balın nisabı yoktur. Azından da çoğundan da zekât verilir.
Öşrü verilecek mahsül elde edildikten sonra üzerinden bir yıl geçme gibi bir şart aranmamaktadır. Bir yıl içinde kaç kere mahsül alınıyorsa, her seferinde derlenip toplandığı vakitten itibaren zekâtının verilmesi gerekir.
Mahsül için yapılan tohum, gübre ve işçi ücreti gibi masraflar dikkate alınmaz; öşür, masraflar çıkarılmadan önce tespit edilip ayrılır.
Konular
- Kurbanın etini haram ve murdar kılan hususlar...
- Kurbanı kör bıçakla kesmek...ve bıçak bilemek..
- CAHİLİYYE DEVRİNİN YANLIŞ İNANÇ VE ADETLERİ
- İslamda zenginlik nedir?
- Alacaklı kişiye kurban vacip midir?
- Kurban Allahtan başkası için kesilir mi?
- Kurbanın vacip olmasında zenginlik ölçüsü nedir?
- Bayramın 3.günü zengin olan kişiye kurban vacip mi?
- Kurbanı ensesinden kesmek caiz mi?
- Tüfekle vurulan hayvan kurban olarak kesilir mi?
- Bayramda tavuk veya horoz kesiir mi?
- Akika kurbanı hangi hayvanlardan kesilir?
- Akika kurbanının kemikleri kırılır mı?
- İkiz çocuklara bir akika kurbanı kesmek yeterli olur mu?
- Akika kurbanının hükmü, önemi ve fazileti nedir?
- Akika kurbanına nasıl niyet edilir?
- Akika kurbanı kaç yaşına kadar kesilir?
- Ölen çocuk için Akika kurbanı kesilir mi?
- Akika kurbanı namazından sonra okunacak dualar?
- Akika kurbanı keserken nasıl dua edilir?
- Akika kurbanının kanını çocuklara sürmek bidat mıdır?
- Dinin tanımı ve çeşitleri nedir?
- Nazar(göz) değmesi ve Nazardan korunmanın yolları
- İnsanın kendine nazarı değer mi?
- Peygamberimizi tanımak ve bilmek
- Elli dört (54) farz hangileridir?
- Nefsi Emmare nedir?Nefsin tanımı..
- Sefer ve seferi olmanın hükümleri nedir?
- Hz.Muhammed (S.A.V.)’in doğduğu ortamdaki ahlaki ve toplumsal durum
- Peygamberimizin bütün insanlığa örnek olan hayatı?